Top ten: Intros

Det blir ett litet annorlunda tema på top ten den här gången, nämligen barnprogramsintron! Det finns så mycket bra introlåtar till barnprogram och några är så bra att dom till och med återfinns på min mp3-spelare med jämna mellanrum.

1. Saber Rider
Om någon av er faktiskt hört talas om denna serie så har ni precis gjort min dag! Jag och min bror älskade den här serien när vi var små (av någon anledning hade vi VHS-kassetter med några avsnitt, jag vet verkligen inte vart dom kom ifrån...) och vi tittade på dom om och om och om igen. Och introt, ja det avgudar jag!



2. Ica i rutan
Jag, liksom så många andra, var verkligen livrädd för Ica när jag var liten. Och introt var allra värst. Än idag får jag lite rysningar längs ryggraden när jag hör melodin men idag har jag mer hatkärlek till den.



3. Denver the last dinosaur
Jag har inte sett speciellt många avsnitt av Denver (vad jag kan minnas i alla fall) men trots det går jag med jämna mellanrum och nynnar på den här låten.



4. MacGyver
Jag var dödligt kär i MacGyver när jag var liten (och det är nog kanske fortfarande...) och därför får introt vara med här trots att MacGyver inte är ett regelrätt barnprogram.



5. Teenage mutant ninja turtles
Vem älskade inte turtles som liten!?
Hittade tyvärr ingen video som gick att lägga in direkt inlägget, ni får klicka själva om ni vill se den.

6. Scooby Doo
När jag ser Scooby Doo idag så får jag lite traumatiska flashbacks, jag tyckte att det var jätteläskigt när jag var liten. Introt däremot är sådär härligt 70tals glatt och lättnynnat.



7. Trasdockorna
En riktig klassiker. Lika fin nu som då.



8. Ducktales / Ankliv
Eftersom att det var den svenska versionen som gällde när man tittade på detta som liten knatte så är det ju den som slår högst även idag. För några år sedan förgyllde den här låten en festivalvistelse rejält, det säger väl allt? (Sen kan man fundera på varför den svenska versionen senare gjordes om och döptes till "Joakim von Anka och tre knattar" (vilket även sjungs istället för Ankliv)... Hm...)



9. Djurgården & Bo-Ko
Alltså, är det någon som faktiskt kommer ihåg nått från detta barnprogram förutom det väldigt klämkäcka introt? Nej, jag trodde väl det.



10. Bumbibjörnarna
Ytterligare en klassiker som numera "stolt" kan titulera sig festivalplåga. Svenska versionen är såklart den bästa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0