"Alice! You're terribly late, you know. Naughty."

Som bekant har ju jag och älsklingen varit på premiären av Tim Burton's 'Alice in Wonderland' ikväll. Då jag är mycket förtjust dels i berättelsen om Underlandet, dels i Burton's och Johnny Depp's tidigare samarbeten så hade jag mycket höga förväntningar. Lite för höga är jag rädd för jag blev lite besviken, tyvärr. Jag satt länge och irriterade mig på att filmen inte följde storyn ordentligt och det var först halvvägs in i filmen som lilla korkade jag förstod varför. När jag väl hade kopplat alltihopa så kände jag mig lite mer tillfreds och lite mindre besviken, men jag kan inte komma ifrån att jag ändå känner mig lite snuvad.. (Vill inte gå in på detaljer eftersom jag då skulle avslöja för mycket för er som ännu inte sett den).

Men nog pratat om tråkigheterna, nu över till det bra. Vad det gäller det estetiska så är jag inte det minsta besviken. Underbara miljöer och underbart foto, precis som i Burton's övriga filmer. När det kommer till karaktärerna och skådespelarinsatserna så var dom överlag mycket bra men fanns det två som utmärkte sig lite extra - Johnny Depp i rollen som The Mad Hatter och Helena Bonham Carter som The Red Queen. Jag är inget stort fan av Depp i sig men jag tycker att han är helt briljant i Burton-filmerna. Han får dessa knasiga karaktär att verkiga så charmiga att man blir kär i dom, så även denna gången. The Mad Hatter påminner i den här tolkningen om en något speedad Edward Scissorhands. Men jag måste säga att Bonham Carters insats faktiskt slår Depp's. Hennes tolkning av The Red Queen var helt underbar, på alla sätt och vis. Mimiken, rösten, tonfallet - allt kändes bara så perfekt!

Den enda karaktär jag känner mig lite missnöjd över är faktiskt Alice. Hon kändes lite för lam och tråkig, Burton hade gärna fått skruva till henne lite mer också.

 

I det stora hela var filmen bra, jag vore en idiot om jag påstod något annat. Jag hade som sagt bara förväntat mig något annat men när jag kommit över den lite detaljen kommer jag gärna se om den här filmen både en och två gånger. Slutbetyget stannar på 4 av 5.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0