OMD vs Apoptygma Berzerk

Rätta mig om jag har fel nu, men visst har covers fått en ganska dålig stämpel inom många musikkretsar? Det är liksom inte okej att uppskatta en cover mer än originalet. Hur kommer sig detta egentligen? Personligen tycker jag att det här med covers är väldigt roligt! Det finns så mycket mediokra låtar där ute som blir toppenbra så fort en annan artist sätter tänderna i dom. För att inte tala om alla låtar man hört genom åren som man inte ens visste var covers för långt senare. (Jag vet att ni råkat ut för det också, försök inte förneka det nu!)

Min lilla passion för covers måste ju självklart avhandlas här i bloggen. Först ut är den fantastiska låten Electricty. Originalet står den brittiska synthpopgruppen OMD (Orchestral Manoeuvers in the Dark) för och kom ut redan 1979. Det har gjorts fler än 1 cover på Electricity men den jag tänker ta upp här kom 1996 och är signerat av de norska futurepoparna Apoptygma Berzerk. Det var deras version jag hörde först och det tog mig några år att upptäcka att det var en cover.

I mitt tyckte slår nog originalet lite högre, mitt hjärta slår lite hårdare för 80-tals synthpopen än för futurepopen just nu. Men det är marginellt. Apoptygmas version är galet bra och jag anser än idag att det faktiskt är en av deras bästa låtar!
Döm själva :)





VS






(Det fanns tyvärr ingen rolig video till Apoptygmas version)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0