Mina 10 bästa konsertupplevelser

Jag har de senaste dagarna verkligen levt i en liten bubbla efter DM-konserten (förlåt, jag ska snart sluta tjata om den) och jag har funderat lite över när jag kände så efter en spelning sist och det är ett bra tag sen... Direkt efter konserten sa David att den lätt hamnade på hans topp 3-lista över bästa konserter, jag nöjde mig med topp 5 just då för jag tyckte att jag hade så mycket häftiga upplevelser sedan tidigare. Men nu såhär några dagar efteråt har jag reviderat min åsikt.. Så här följer min topp 10-lista över mina bästa konsertupplevelser.


1. Kent @ Stadion, Stockholm 2003
. En solig kväll i början av juni. På scenen står ett av Sveriges bästa band. I publiken 33000 vitklädda, hängivna fans. Oslagbar allsång till "Blåjeans". Det var en en obeskrivlig upplevelse. All spänning och mystik innan - varför vita kläder? Skulle detta bli kents sista spelning? Alla förväntningar och farhågor bidrog helt klart till att göra den kvällen till det häftigaste jag varit med om.

2. Depeche Mode @ Globen, Stockholm 2010. Söndagens upplevelse nosar helt klart kent i nacken. En större publik unisont klädda i vitt och vi hade varit där ;) Nej skämtosido. Det går inte riktigt att jämföra kents stadion-spelning med detta, det känns som två så vitt skilda saker. Upplevelsemässigt vinner kent men konsertmässigt vinner Depeche. Det var en galet bra spelning helt enkelt! Det kändes som att bandet gav allt, trots så många turnéspelningar i bagaget, och publiken var underbar och gav sån otrolig kärlek tillbaka.

3. Kraftwerk @ Cirkus , Stockholm 2004. Att ha sett Kraftwerk live känns som något man bara måste ha gjort. Det här bandet kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta, utan dom hade så mycket av den musiken jag idag lyssnar på inte existerat. Kraftwerk levererar inga röj-spelningar i klass med DM, det ska snarare ses som ett konstverk. Häftiga ljuseffekter, bakgrundsbilder, 4 stycken robotstela äldre herrar och inte minst 4 stycken riktiga robotar. Det är otroligt häftigt helt enkelt! Jag hade förmånen att se dom 2 gånger 2004, dels på Cirkus men även på Arvikafestivalen. Cirkus-spelningen var 10 gånger bättre än Arvika. Kraftwerks show ska upplevas inomhus.

4. The Ark @ Finspångs slott 2001. Första gången jag såg The Ark var på "Där vi är e're alltid roligast"-turnén dom gjorde med Håkan Hellström och Magnus Uggla. Jag var 15 år gammal och relativit nyligen Ark-frälst och smått fanatisk. Jag tyckte att The Ark var det bästa som hänt mig, och övriga mänskligheten, och hela vårterminen i 9:an gick jag och en kompis och längtade efter den där konserten. Jag kan inte påstå att jag minns sås mycket av själva spelningen och det var säkert långt ifrån den bästa spelningen jag sett med dom, men det är mitt finaste The Ark-minne och det kommer jag bära med mig resten av livet.

5. Apoptygma Berzerk @ Arvikafestivalen 2007. Jag har tyvärr bara sett Apoptygma live 1 gång och sedan den underbara upplevelsen har jag gått och längtat efter fler tillfällen (som tyvärr inte kommit). Detta är den bästa festivalspelning jag varit med om. Jag hade gått och peppat som fan inför den och det verkade resten av publiken också ha gjort. Det var verkligen underbart drag och så stämningsfyllt!

6. Melody Club @ Arvikafestivalen 2002. På andra plats över festivalspelningar kommer Melody Clubs första Arvika-spelning. Dom hade precis börjat slå igenom och spelade på lilla Lyran. Det var fullpackat med folk och alla smått hysteriska. Kristoffer (sångaren) var förvånad över att vi kunde sjunga med i så många låtar, dom hade ju bara släppt en singel...

7. Mando Diao @ Kulturkammaren, Norrköping 2002? Under stora delar av gymnasietiden hängde jag och mina vänner mycket på Kulturkammaren där det anordnades en himla massa konserter. På den lilla scenen har jag sett band som bland andra Melody Club, The Sounds, Superheroes, Bad Cash Quartet och Paris. Och så Mando Diao. Kulturkammaren tog in ett par hundra personer bara så som ni kan förstå var ju dessa band inte allt för stora på den här tiden. Men herre jävlar vilka spelningar! Jag har sett Mando Diao flera gånger men denna gången slår alla. Bandet var sanslöst bra och folk var som galna, det klättrades upp både på scenen och högtalarna.

8. Slagsmålsklubben @ Emmabodafestivalen 2003. SMK skulle inte ens spela på Emmaboda egentligen, men dom var där som besökare och fick rycka in när ett annat band inte dök upp. Det är vi alla väldigt tacksamma för, det blev den festivalens bästa spelning. Det var fylla, dans dans dans och hysteri. När spelningen var slut var såväl SMK som stora delar av publiken så gott som nakna och ingen ville sluta dansa.

9. The Cure @ Hovet, Stockholm 2008. Spelningen var sådär 1-1,5 timmar för lång men bortsett från det så var det jävligt bra! Jag upplevde ett par av mina bästa konsertminuter den kvällen, nämligen att få höra "A forest" live, det var ungefär så fint som något kan bli. Jag såg The Cure på Arvika 2002 men då hade jag knappt hört talas om dom så jag såg verkligen framemot att få se dom betydligt mer inlyssnad. Robert Smith ska ju ha en eloge för att han fortfarande orkar, det ser ju trots allt ut som att han ska få en hjärtinfarkt när som helst när han står på scenen..

10. Soft Cell @ Arvikafestivalen 2002. Ett av mina bästa festivalminnen. Jag hade knappt hört Soft Cell innan men blev dit-tvingad av våra tältgrannar och sedan dess har synthpopen bosatt sig i mitt hjärta.


Stora världsartister i alla ära men många gånger är dom lite mindre spelningarna med band som nyss börjat slå igenom dom allra bästa :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0