O helga natt

När jag var liten så tillbringade jag alltid första advent hemma hos min morfar och hans fru. Vi bakade pepparkakor, köpte julklappar och jag hjälpte dom att julpynta hemma. Och framförallt gick vi alltid till kyrkan. Det var någonting jag såg framemot i veckor innan och det var enda gången jag besökte kyrkan (om man bortser från dop och bröllop såklart). Jag älskade stämningen med alla tända ljus och vackra julsånger som sjöngs och det kändes verkligen speciellt eftersom att det var "min grej" jag hade med morfar och Elvy.

Än idag uppskattar jag de traditionella julsångerna väldigt mycket, trots att jag inte är troende, och framförallt en ligger mig mycket varmt om hjärtat - O helga natt. Den har spelats in i hundratals versioner, de mest kända och oftast mest uppskattade är väl Tommy Körbergs och Jussi Björlings, men personligen föredrar jag den som finns på Absolute Christmas-utgåvan från 1994. På den skivan framförs sången av Jörgen Edman och kören Ad Libitum, och eftersom att jag är uppvuxen med den julskivan så är deras version starkt förknippad med mina "barndomsjular" (åtminstone de från 9 års ålder).






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0