Alanya, Turkiet 26/7 - 2/8

Jag och mitt hjärta tillbringade ju nyligen en vecka i Alanya och jag tänkte lite kort dela med mig av den upplevelsen och lägga upp lite bilder.
Jag hade aldrig varit i Turkiet tidigare och David har bara varit där en gång tidigare för nästan 10 år sedan och det minns han inte så mycket av, så vi såg båda fram emot resan och att få upptäcka ett nytt land och en ny kultur. Vi hade storslagna planer om att ge oss ut på utflykter och utforska landet nämre, men det blev inte riktigt så... Next time perhaps.

Vi anlände till hotellet mitt i natten och efter lite för få timmars sömn i ett iskallt rum (det tog ett par dagar innan vi fick in snitsen på AC:n vilket i sin tur bidrog till att min förkylning bara blev värre och värre...) begav vi oss ner till stranden. Våran plan var att tillbringa några timmar där och sedan gå hem och duscha och bege oss ner till stan/hamnen och kika lite. Strandbesöket blev något kortare än tänkt då jag efter ett par timmar till mitt stora förtret upptäckte att jag hade tappat smycket till min ena dermal någonstans i medelhavets vågor... Jag fick lite smått panik att min dermal var körd för alltid nu och kände för ett tag att hela semestern skulle bli fucked up nu... Sedan sprang vi runt på stan och letade efter piercare som gjorde dermals för att fixa fram ett nytt smycke, men utan framgång. Piercingutvecklingen ligger visst lite efter i Turkiet... Nåväl, jag samlade till slut ihop mig och insåg att det fick bli som det blev och resten av dagen blev jättemysig. Vi traskade runt i basarområdet och förundrades över alla påstridiga försäljare och sen åt vi en jättegod middag på en mycket trevlig resturant som hette Avlú. Rekommenderas starkt! En annan resturant som vi fastande för hette Bistro och hade mycket god, turkisk mat. David förälskade sig i deras beef roll (tänk er typ lövbiff ihoprullad med ost, vitlök och grönsaker i, mycket smaskigt) och jag åt den godaste kycklinggryta jag någonsin ätit där.

Resten av veckan gick i samma anda - vi tillbringade hela dagarna på stranden och gick ut och åt god mat och shoppade lite på kvällarna. Det var helt galet varmt på dagarna (ca 45 grader de sista dagarna) så det där med utflykter osv blev det inte mycket med. Det enda som funkade var att gömma sig under parasollet eller i vattnet. Och vattnet ja...jag har aldrig badat i ett sånt varmt hav! Seriöst, det var inte det minsta svalkande...! Dom första dagarna var det dessutom riktigt stora vågor, hur härligt som helst när jag kommer över min dödsångest och lärde mig att bemästra dom...
Dag 3 lärde vi känna ett svenskt par på stranden som sedan blev våra beach-buddies resten av vecka. Dom var från Motala, världen är rätt liten ibland...

Tyvärr var inte alla dagar frid och fröjd, dag 4 åkte jag på en mindre magsjuka som tyvärr förstörde den dagen rätt rejält. Jag överlevde strandbesöket med hjälp av loperamid men kvällen bestod av illamående och ett mycket kortvarigt resturantbesök.. Som tur var så mådde jag bättre redan dagen efter.

Veckan rullade på i ett fasligt tempo men när det var dags att åka hem så kändes det rätt skönt trots allt, vi hade nog inte klarat oss så många dagar till i den värmen..
Jag skulle gärna återvända till Turkiet igen men då under våren/senhösten när det inte är högsäsong och lika varmt. Det skulle vara kul att åka runt och titta lite på landet, få testa mer turkisk mat och slippa alla påträngande försäljare...

And here's some pics!


Vi skålade in semestern på flygplatsen som de sanna charterresenärer vi är!


Våran utsikt veckan igenom




Jag bjussar på denna ;)








Me and my new love - strawberrry daquiris. Dom var grymma på dom!


Jag lyckades tvinga i mig en öl till maten en kväll!!!




Kärlek <3 Vi firade våran 2 års dag där nere. It's been 2 wonderful years


Vi fick ett hjärta av städerskan :)


David blev kompis med en liten kattunge som vi träffade nästan varje dag när vi gick från stranden till hotellet.


Alanya by night. Vi passerade barstråket en kväll och skakade misstroget på huvudet och halvt förfärades över musiken och köttmarknaden... Och sen insåg vi, lite bittert, att vi nog börjar bli gamla...








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0